Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Le motivazioni che hanno portato alla modifica delle procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì (AIRAC A6/18, in vigore dal 19 Luglio 2018) sono assai diverse.

Nel caso di Forlì, la linea è stata dettata dalla dismissione degli apparati Locator di Forlì ‘FOR’ e di Cervia ‘CEV’.

Per l’aeroporto di Reggio Calabria, invece, vedono la luce tre nuove procedure di avvicinamento RNAV.

The reasons that led to the modification of the instrument procedures of Reggio Calabria and Forlì (AIRAC A6/18, in force since 19 July 2018) are very different.

For Forlì, the measure was determined by the disposal of the locators ‘FOR’ and ‘CEV’.

Three new procedures for RNAV approaches have been established for Reggio Calabria airport.

Reggio Calabria

RNP Z RWY 15

Initial Approach Fix sul punto LONDA (+4000ft), sul quale è attestato anche un circuito di attesa volabile secondo specifiche di navigazione RNP1. (modifica effettuata con la variante AIRAC A11/18. In precedenza erano definite RNAV1).

Per il resto della procedura, le specifiche di navigazione sono RNP APCH.

Initial Approach Fix over LONDA (+4000ft), on which is also established an holding pattern according to RNP1 navigation specifications. (modification made with AIRAC amendment A11/18).

For the rest of the procedure, the navigation specifications are RNP APCH.

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Rotta 173° verso l’IF CR711 (+3200ft); segmento finale su rotta 151° e FAF sul waypoint CR712 (+2700ft)

Track 173° bound to IF CR711 (+3200ft); final course on TR 151° and FAF on waypoint CR712 (+2700ft)

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Mancato avvicinamento

MAPt sul punto CR713 (LNAV only, flyover waypoint), posto ad un miglio dalla THR 15.

Virata a destra sulla rotta 191° fino al punto DEDRA, sul quale si attesta un circuito d’attesa (+3000ft) volabile secondo specifiche di navigazione RNP1 (modifica effettuata con la variante AIRAC A11/18. In precedenza erano definite RNAV1).

Missed approach

MAPt on point CR713 (LNAV only, flyover waypoint), located 1NM from THR 15.

Right turn on TR 191° until point DEDRA, over which is established an holding pattern (+3000ft) that can be flown according to RNP1 navigation specifications (modification made with AIRAC A11/18 amendment).

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Vista in profilo e minime

Profile view and minima

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

La nota riguardante le indicazioni del VOR/DME e del Localizzatore viene modificata come segue dalla variante AIRAC A11/18:

VOR/DME and LOC indications provided only as additional information

Il nominativo della procedura è stato modificato con la variante AIRAC A8/19, in vigore dal 12 Settembre 2019.

The remark concerning VOR/DME and localizer indications is amended as follows by AIRAC A11/18 amendment:

VOR/DME and LOC indications provided only as additional information.

The name of the procedure has been modified by AIRAC A8/19 amendment, in force since September 12, 2019.

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RNP-Y RWY 15 (LPV only)

Del tutto simile alla RNP Z RWY 15, dalla quale differisce solo per il mancato avvicinamento, che si svolge come segue:

Sul punto THR 15 (LNAV only, flyover waypoint), virata a destra sulla rotta 191° fino al punto DEDRA, sul quale si attesta un circuito d’attesa (+3000ft) volabile secondo specifiche di navigazione RNP1 (modifica effettuata con la variante AIRAC A11/18. In precedenza erano definite RNAV1).

Very similar to RNP Z RWY 15, from which it differs only for missed approach procedure, which takes place as follows:

On THR 15 (LNAV only, flyover waypoint), turn right on TR 191° until point DEDRA, on which is established an holding pattern (+3000ft) flyable according to RNP1 navigation specifications (modification made with AIRAC A11/18 amendment).

Vista in profilo e minime

Profile view and minima

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

La nota riguardante le indicazioni del VOR/DME e del Localizzatore viene modificata come segue dalla variante AIRAC A11/18:

VOR/DME and LOC indications provided only as additional information

Il nominativo della procedura è stato modificato con la variante AIRAC A8/19, in vigore dal 12 Settembre 2019.

The remark concerning VOR/DME and localizer indications is amended as follows by AIRAC A11/18 amendment:

VOR/DME and LOC indications provided only as additional information.

The name of the procedure has been modified by AIRAC A8/19 amendment, in force since September 12, 2019.

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RNP G 

Si tratta di una procedura che porta all’atterraggio sulla pista 33 tramite una prescribed track a vista dopo il MAPt.

Sono previsti ben quattro IAF, di cui uno, quello su DEDRA, a discrezione ATC.

Si segnalano inoltre i due circuiti di attesa sui punti RCA VOR ed EKTEM, volabili secondo specifiche di navigazione RNP1 (modifica effettuata con la variante AIRAC A11/18. In precedenza erano definite RNAV1). Per la restante parte della procedura le specifiche di navigazione sono RNP APCH.

Per quanto riguarda la holding su EKTEM, un’ulteriore correzione rispetto a quanto apparso in carta è stata apportata dalla variante AIRAC A11/18 per quanto riguarda gli orientamenti magnetici.

Nell’immagine che segue tale correzione risulta già effettuata.

This is a procedure that leads to landing for runway 33 through a visual prescribed track after the MAPt.

There are four IAF, one of which is on DEDRA, at ATC discretion.

There are also two holding patterns on RCA VOR and EKTEM, which can be flown according to RNP1 navigation specifications.

Navigation specification for thee rest of the procedure: RNP APCH.

With AIRAC A11/18, magnetic bearings for the holding pattern over EKTEM have been changed as shown in the following image.

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

LONDA (+6500ft – IAF) – TR 174° – CR401 (+4000ft) – TR 182° – CR703 (+4000ft) – EKTEM (+4000ft) – TR 081° – CR704 (+3000ft – IF).

EKTEM (+4000ft – IAF) – TR 081° – CR704 (+3000ft – IF).

RCA VOR (+6500ft – IAF) – TR 217° – CR703 (+4000ft) – EKTEM (+4000ft) – TR 081° – CR704 (+3000ft – IF).

DEDRA ATC discretion (+3000ft – IAF) – CR704 (+3000ft – IF).

Questa invece la descrizione dell’ultimo tratto, a partire dall’IF:

Description of the last segment, starting from IF:

CR704 (+3000ft) – TR 016° – CR702 (+2700ft – FAF) – CR713 (MAPt – flyover waypoint)

A partire dal MAPt si può:

Starting from MAPt you can:

1.

proseguire per l’atterraggio su pista 33 in accordo alla prescribed track già pubblicata e alle sue note riguardanti gli aiuti visivi.

continue landing on runway 33 in accordance with the prescribed track and the remarks concerning visual aids.

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

2.

seguire la procedura di mancato avvicinamento, virando immediatamente a sinistra sulla rotta 207°, fino a raggiungere il circuito d’attesa su EKTEM

follow the missed approach procedure, turning immediately left on track 207°, until you reach the holding pattern on EKTEM

Vista in profilo e minime

Profile view and minima

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Procedure strumentali di Reggio Calabria e Forlì

Nota 1:

La variante AIRAC A11/18 sostituisce il cartiglio con la dicitura “VOR/DME REQUIRED” con il seguente avviso:

VOR/DME indications provided only as additional information

Nota 2:

Sempre la stessa variante apporta alcune modifiche alle tabelle distanza/tempo/altitudine per i percorsi FAF/MAPt e MAPt/THR

Note 1:

AIRAC A11/18 replaces the label with the words “VOR/DME REQUIRED” with the following notice:

VOR/DME indications provided only as additional information”

Note 2:

The same amendment also makes some changes to the distance/time/altitude tables for the FAF/MAPt and MAPt/THR segments.

Il nominativo della procedura è stato modificato con la variante AIRAC A8/19, in vigore dal 12 Settembre 2019.

The name of the procedure has been modified with AIRAC A8/19, in force since September 12, 2019.


 

UPDATE del 17 Novembre 2018:

Nella variante AIRAC A11/18, in vigore dal 6 Dicembre 2018, è stata variata la rappresentazione della Minimum Sector Altitude basata sul VOR RCA delle seguenti procedure strumentali di avvicinamento:

With AIRAC amendment A11/18, in force since December 6, 2018, the representation of the Minimum Sector Altitude based on RCA VOR in the following instrument approach procedures charts has been changed:

LOC-A, LOC-C, LOC-E, LOC-D, VOR-Z RWY 15, VOR-Y RWY 15, VOR-X RWY 15, VOR-W RWY 15, VOR-T RWY 15, VOR-V RWY 15, VOR-U RWY 15 e NDB-B

Nelle procedure strumentali di avvicinamento LOC-D, VOR-V RWY 15 e VOR-U RWY 15 sono state cancellate le restrizioni di velocità e altitudine nel box relativo al circuito d’attesa su LONDA.

E’ stata inoltre variata la rappresentazione della Minimum Sector Altitude basata sul NDB RCA nella procedura strumentale di avvicinamento NDB-F.

In the instrument approach procedures LOC-D, VOR-V RWY 15 and VOR-U RWY 15, the speed and altitude restrictions in the box relative to holding pattern over LONDA have been cancelled.

The representation of the Minimum Sector Altitude based on RCA NDB in the instrument approach procedure NDB-F has also been changed.

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UPDATE del 23 Giugno 2019:

La descrizione del mancato avvicinamento nelle procedure LOC-E e LOC-C varia per leggere:

Over RCA NDB/OM turn left to intercept QDR 204° RCA NDB climbing to 6500ft.  Passing through 3700ft turn left to RCA VOR/DME.

(rimossi i riferimenti alle radiali da RCA VOR – variante AIRAC A6/19 che incorpora i contenuti del NOTAM B1537/19)

The description of the missed approach procedure in the LOC-E and LOC-C charts changes to read:

Over RCA NDB/OM turn left to intercept QDR 204° RCA NDB climbing to 6500ft.  Passing through 3700ft turn left to RCA VOR/DME.”

(removed references to radials from RCA VOR – AIRAC A6/19, incorporating contents of NOTAM B1537/19)

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STAR

Le STAR PIGER, PEROS e GIMEL 1X, che terminano sul punto LONDA e già rappresentate nella carta STAR contingency, vengono incorporate anche nella carta STAR standard.

STAR PIGER, PEROS and GIMEL 1X, (ending on LONDA point and already represented on the STAR contingency chart, have been also represented on standard STAR chart.

Nella carta STAR contingency sono state cancellate le restrizioni di velocità e altitudine nel box relativo al circuito d’attesa su LONDA.

In the STAR contingency chart, the speed and altitude restrictions in the box referred to LONDA holding pattern have been removed.

variata, anche qui, la rappresentazione della Minimum Sector Altitude basata sul VOR RCA.

The representation of the Minimum Sector Altitude based on the VOR RCA has also changed here.

SID

SID VOR RWY 29/33

Le SID PIGER 5G, 5F e 5P vengono rinominate PIGER 6G, 6F e 6P a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 5G, 5F and 5P are renamed PIGER 6G, 6F and 6P due to the modification of the Minimum Crossing Level over PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

SID VOR RWY 15

Le SID PIGER 5J e 5H vengono rinominate PIGER 6J e 6H a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 5J and 5H are renamed PIGER 6J and 6H due to the modification of the Minimum Crossing Level over PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

SID VOR contingency

Le SID PIGER 6A e 6D vengono rinominate PIGER 7A e 7D a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 6A and 6D are renamed PIGER 7A and 7D due to the modification of the Minimum Crossing Level over PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

INITIAL CLIMB RWY 15/33/29

Le SID PIGER 6A e 6D vengono rinominate PIGER 7A e 7D.

la rappresentazione della Minimum Sector Altitude basata sul VOR RCA, è stata aggiornata.

SID PIGER 6A and 6D are renamed PIGER 7A and 7D.

The representation of the Minimum Sector Altitude based on RCA VOR has been updated.

SID NDB RWY 29/33

Le SID PIGER 5K e 5L vengono rinominate PIGER 6K e 6L a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 5K and 5L are renamed PIGER 6K and 6L due to the modification of the Minimum Crossing Level over PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

SID NDB RWY 15

Le SID PIGER 5M e 5N vengono rinominate PIGER 6M e 6N a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 5M and 5N are renamed PIGER 6M and 6N due to the modification of the Minimum Crossing Level on the PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

SID NDB contingency

Le SID PIGER 7B e 6C vengono rinominate PIGER 8B e 7C a causa della modifica del Minimum Crossing Level sul punto PIGER, che diventa FL100 via L869 e FL 80 via Q58.

SID PIGER 7B and 6C are renamed PIGER 8B and 7C due to the modification of the Minimum Crossing Level over PIGER point, which becomes FL100 via L869 and FL 80 via Q58.

INITIAL CLIMB NDB RWY 15/33/29

Le SID PIGER 7B e 6C vengono rinominate PIGER 8B e 7C.

la rappresentazione della Minimum Sector Altitude basata sul NDB RCA, è stata aggiornata.

SID PIGER 7B and 6C are renamed PIGER 8B and 7C.

The representation of the Minimum Sector Altitude based on RCA NDB has been updated.

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UPDATE del 26 Aprile 2020 (AIRAC A4/20, in vigore dal 21 Maggio 2020):

Modifica alle procedure contingency per le operazioni di volo in presenza di nube di cenere vulcanica. 

Lo spazio all’interno del quale verranno effettuate le analisi dei fenomeni in questione ai fini della gestione flessibile dello spazio
stesso e del traffico interessato è identificato dai limiti laterali e verticali del CTR di Catania e da settori di ampiezza non
omogenea con origine nel punto di coordinate 37°44’55”N 015°00’02”E, come di seguito indicati:

A1: 000°/029°

A1 BIS: 000°/029° 22NM

A2: 030°/077°

A2 BIS: 030°/077° 22NM

A3: 078°/099°

A3 BIS: 078°/099° 22NM

B1: 100°/119°

B2: 120°/149°

B3: 150°/179°

C1: 180°/209°

C1 BIS: 180°/209° 34 NM

C2: 210°/242°

C3: 243°/269°

D1: 270°/299°

D2: 300°/329°

D3: 330°/359°

Limitazioni operative:

____

 

Forlì

STAR

La carta STAR L, che comprendeva le procedure basate sul Locator di Forlì FOR, è stata cancellata.

The STAR L chart, which included the procedures based on Forlì Locator ‘FOR’, has been deleted.

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Nota: quando il poligono militare CARPEGNA è attivo vale quanto segue:

nelle STAR ASDOR 1Q/1R (STAR ILS/VOR) attraversare INT RDL 147/D22 FOL VOR/DME a FL 100 o più

IAC

La procedura strumentale di avvicinamento ILS-Z or L RWY 12 (FOR L required) è stata cancellata.

La procedura ILS RWY 12 altro non è che la vecchia ILS-Y RWY 12, così rinominata.

Nessuna modifica per le restanti procedure.

The instrument approach procedure ILS-Z or L RWY 12 (FOR L required) has been cancelled.

The ILS RWY 12 procedure is nothing more than the old ILS-Y RWY 12 procedure, renamed as such.

No change for the remaining procedures.

 

SID

Le seguenti carte sono state cancellate a seguito della dismissione del Locator di Forlì FOR e del Locator di Cervia ‘CEV’:

Following charts have been deleted following the withdrawal of Forlì Locator ‘FOR’ and of Cervia Locator ‘CEV’:

– Initial Climb FOL VOR inoperative

SID FOL VOR inoperative RWY 12 e

SID FOL VOR inoperative RWY 30.

 

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