Procedure strumentali di Bologna

Le modifiche alle procedure strumentali di Bologna sono incentrate principalmente sulle specifiche di navigazione, sulla cancellazione dell’apparato NDB ‘BOA’ e sulla sostituzione del waypoint ADOLO (terminale delle STAR e Fix di avvicinamento finale) con il waypoint EMDUD.

Responsabile di tutto ciò, la variante AIRAC A9/18, in vigore dall’ 11 Ottobre 2018.

The amendments to instrument procedures of Bologna are mainly focused on navigation specifications, the withdrawal of ‘BOA’ NDB and the replacement of waypoint ADOLO (terminal of the STAR and Final Approach Fix) with waypoint EMDUD.

Responsible for all this, the AIRAC A9/18, in force from October 11, 2018.

STAR

La cartografia “STAR P-RNAV RWY 12” è stata sostituita dalla seguente:

The chart ‘STAR P-RNAV RWY 12’ has been replaced by the following

STAR RNAV 1 RWY 12

Questa carta è stata elaborata considerando una declinazione magnetica di 3°E, aggiornata al Gennaio 2015. Ciò ha comportato la variazione di numerose rotte pubblicate nella versione precedente.

Per tutte le STAR elencate il tratto finale che conduce al waypoint EMDUD sostituisce quello transitava per i waypoints ASGUP-ADOLO.

This chart has been elaborated considering a magnetic variation of 3°E, updated to January 2015. This has led to the modification of several routes published in the previous version.

For all the listed STAR, the final leg leading to waypoint EMDUD replaces the one passing through waypoints ASGUP-ADOLO.

– La STAR BAMEK 2M viene rinominata BAMEK 3M

STAR BAMEK 2M has been renamed BAMEK 3M

BAMEK – TR 194° – KREVA – PE432 (+4000ft) – TR 294° – PE433 (+4000ft) – TR 295° – PE434 (+4000ft) – TR 204° – PE421 – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

La STAR BAMEK 2C è stata cancellata (conduceva da BAMEK a ADOLO via waypoint PE 431)

STAR BAMEK 2C has been cancelled (it led from BAMEK to ADOLO via waypoint PE 431)

– La STAR BENUS 1M viene rinominata BENUS 2M

La STAR BENUS 1M has been renamed BENUS 2M

BENUS – TR 168° – KREVA – TR 194° – PE432 (+4000ft) – TR 294° – PE433 (+4000ft) – TR 295° – PE434 (+4000ft) – TR 204° – PE421 – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

La STAR BENUS 3C è stata cancellata (conduceva da BENUS a ADOLO senza transitare per il waypoint PE434)

STAR BENUS 3C has been cancelled (it led from BENUS to ADOLO but not through waypoint PE434)

– La STAR LUMAV 1M viene rinominata LUMAV 2M

La STAR LUMAV 1M has been renamed LUMAV 2M

LUMAV – TR 259° – PE436 – TR 198° – PE431 – TR 294° – PE432 (+4000ft) – PE433 (+4000ft) – TR 295° – PE434 (+4000ft) – TR 204° – PE421 – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

La STAR LUMAV 2C è stata cancellata (da LUMAV a ADOLO senza transitare per il waypoint PE434)

STAR LUMAV 2C has been cancelled (it led from LUMAV to ADOLO but not through waypoint PE434)

Procedure strumentali di Bologna

– La STAR RIPDU 1M viene rinominata RIPDU 2M

STAR RIPDU 1M has been renamed RIPDU 2M

RIPDU – TR 086° – ABTIM (+6000ft) – TR 098° – PE417 (+5000ft) – TR 024° – ROXOK – TR 114° – PE421 (+3000ft) – EMDUD (IF +2500ft)

Procedure strumentali di Bologna

– La STAR NIGSO 2M viene rinominata NIGSO 3M

STAR NIGSO 2M has been renamed NIGSO 3M

NIGSO – TR 083° – LARUD (+FL90) – TR 023° – PE414 (+5000ft) – TR 294° – PE416 – TR 024° – PE421 (+2500ft) – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

– La STAR LOMED 1M viene rinominata LOMED 2M

STAR LOMED 1M has been renamed LOMED 2M

LOMED – TR 020° – PE441 (+FL90) – PE442 – ELVEB (+6000ft) – TR 295° – PE419 (+5000ft) – TR 294° – PE414 – PE416 – TR 024° – PE421 (+2500ft) – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

La STAR LOMED 1C è stata cancellata (conduceva da LOMED a ADOLO senza transitare per il waypoint PE416)

STAR LOMED 1C cancelled (it led from LOMED to ADOLO but not through waypoint PE416)

– La STAR PELEG 3M viene rinominata PELEG 4M

STAR PELEG 3M has been renamed PELEG 4M

PELEG – TR 312° – PE388 (+FL160 FL90 ATC discr) – TR 293° – PE411 (+5000ft) – TR 294° – ELVEB (+5000ft) – TR 295° – PE419 (+5000ft) – TR 294° – PE414 – PE416 – TR 024° – PE421 (+2500ft) – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

– La STAR PELEG 2F viene rinominata PELEG 3F ATC discretion

STAR PELEG 2F has been renamed PELEG 3F at ATC discretion

PELEG – TR 312° – PE388 (+FL160 FL90 ATC discr) – TR 323° – PE431 (+6000ft) – TR 294° – PE432 (+4000ft) – PE433 – TR 295° – PE434 – TR 204° – PE421 (+2500ft) – TR 114° – EMDUD (IF +2500ft)

Procedure strumentali di Bologna

Viene istituito il circuito d’attesa sul waypoint EMDUD (flyover waypoint), con specifiche di navigazione RNAV 1 (rotta inbund 114°).

The holding procedure over EMDUD (flyover waypoint) has been implemented. RNAV 1 navigation specifications (114° inbound course).

Procedure strumentali di Bologna

La Minimum Sector Altitude si basa sul punto di riferimento aeroportuale.

The Minimum Sector Altitude is based on aerodrome reference point.

Procedure strumentali di Bologna


La cartografia “ARRIVAL TRANSITION & STAR P-RNAV RWY 30” è stata sostituita dalla seguente:

The chart “ARRIVAL TRANSITION & STAR P-RNAV RWY 30” has been replaced by the following:

STAR RNAV 1 RWY 30

Questa carta è stata elaborata considerando una declinazione magnetica di 3°E, aggiornata al Gennaio 2015. Ciò ha comportato la variazione di numerose rotte pubblicate nella versione precedente.

This chart has been elaborated considering a magnetic variation of 3°E, updated to January 2015. This has led to the modification of several routes published in the previous version.

– La STAR BAMEK 1W viene rinominata BAMEK 2W

STAR BAMEK 1W has been renamed as BAMEK 2W

BAMEK – TR 194° – KREVA – PE432 (+4000ft) – TR 114° – PE431 (+3000ft) – TR 115° – PE461 (+3000ft) – TR 114° – PE463 – TR 204° – IBNEL – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

La STAR BENUS 1W viene rinominata BENUS 2W

STAR BENUS 1W has been renamed as BENUS 2W

BENUS – TR 168° – KREVA – PE432 (+4000ft) – TR 114° – PE431 (+3000ft) – TR 115° – PE461 (+3000ft) – TR 114° – PE463 – TR 204° – IBNEL – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

UPDATE del 26 Dicembre 2018:

La variante AIRAC A12/18 corregge un piccolo refuso apparso della descrizione tabellare della procedura sul waypoint PE431: la MEA deve essere letta come 3000ft, anziché 4000ft.

AIRAC A12/18 corrects a misprint that appeared in the tabular description of the procedure on waypoint PE431: the MEA must be read as 3000ft, instead of 4000ft.

– La STAR LUMAV 1W viene rinominata LUMAV 2W

STAR LUMAV 1W has been renamed as LUMAV 2W

LUMAV – TR 242° – PE437 (+4000ft) – TR 198° – PE431 – TR 115° – PE461 (+3000ft) – TR 114° – PE463 (+3000ft) – TR 204° – IBNEL – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

Procedure strumentali di Bologna

– La STAR RIPDU 1W viene rinominata RIPDU 2W

STAR RIPDU 1W has been renamed as RIPDU 2W

RIPDU – TR 086° – ABTIM (+FL90) – TR 098° – PE417 (+6000ft) – TR 114° – PE416 – PE419 – TR 115° – ELVEB – TR 114° – PE411 (+5000ft) – PE473 – TR 024° – IBNEL (+3000ft) – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

UPDATE del 26 Dicembre 2018:

La variante AIRAC A12/18 corregge un piccolo refuso apparso della descrizione tabellare della procedura sul punto ELVEB: la MEA deve essere letta come 6000ft, anziché 5000ft.

AIRAC A12/18 corrects a misprint that appeared in the tabular description of the procedure on waypoint ELVEB: the MEA must be read as 6000ft, instead of 5000ft.

– La STAR NIGSO 1W viene rinominata NIGSO 2W

STAR NIGSO 1W has been renamed NIGSO 2W

NIGSO – TR 069° – PE419 (+6000ft) – TR 115° – ELVEB – TR 114° – PE411 (+5000ft) – PE473 – TR 024° – IBNEL (+3000ft) – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

Procedure strumentali di Bologna

– Arrival transition LOMED 1T sostituita dalla STAR LOMED 2W

Arrival transition LOMED 1T replaced by STARLOMED 2W

LOMED – TR 020° – PE441 (+FL90) – PE442 – ELVEB (+6000ft) – TR 114° – PE411 (+5000ft) – PE473 – TR 024° – IBNEL (+3000ft) – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

– La STAR PELEG 3W viene rinominata PELEG 4W

PELEG – TR 312° – PE388 (+FL160 FL90 ATC discr) – TR 242° – PE476 – TR 293° – PE474 – PE 442 – TR 020° – ELVEB (+6000ft) – TR 114° – PE411 (+5000ft) – PE473 – TR 024° – IBNEL (+3000ft) – TR 294° – ABLEX (IF +3000ft)

Procedure strumentali di Bologna

Viene istituito il circuito d’attesa sul waypoint ELVEB (flyover waypoint), con specifiche di navigazione RNAV 1 (rotta inbund 020°).

Viene istituito il circuito d’attesa sul waypoint ABLEX (flyover waypoint), con specifiche di navigazione RNAV 1 (rotta inbund 294°).

An holding pattern over ELVEB (flyover waypoint) has been implemented. Navigation performance RNAV 1 (inbund course 020°).

An holding pattern over ABLEX (flyover waypoint), has been implemented. Navigation performance RNAV 1 (inbund course 294°).

Procedure strumentali di Bologna

La Minimum Sector Altitude si basa sul punto di riferimento aeroportuale.

Minimum Sector Altitude is based on Aerodrome Reference Point.

Procedure strumentali di Bologna

STAR VOR

La declinazione magnetica sulla quale è basata questa carta non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

Per le STAR RWY 12, il tratto finale che conduce al waypoint EMDUD sostituisce quello transitava per i waypoints ASGUP-ADOLO.

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

For STAR RWY 12, the final leg leading to waypoint EMDUD replaces the one passing through waypoints ASGUP-ADOLO.

Procedure strumentali di Bologna

Pertanto:

– La STAR BAMEK 4N viene rinominata BAMEK 5N

– La STAR BENUS 4N viene rinominata BENUS 5N

– La STAR LOMED 1N viene rinominata LOMED 2N

– La STAR LUMAV 2N viene rinominata LUMAV 3N

La STAR NIGSO 1N viene rinominata NIGSO 2N

La STAR PELEG 4N viene rinominata PELEG 5N

La STAR RIPDU 1N viene rinominata RIPDU 2N

Il circuito d’attesa sul punto NEKOD viene sostituito da quello sul punto MIVBO (riservato alle procedure di mancato avvicinamento). Rotta inbound 046°.

So:

STAR BAMEK 4N has been renamed BAMEK 5N

STAR BENUS 4N has been renamed BENUS 5N

STAR LOMED 1N has been renamed LOMED 2N

STAR LUMAV 2N has been renamed LUMAV 3N

STAR NIGSO 1N has been renamed NIGSO 2N

STAR PELEG 4N has been renamed PELEG 5N

STAR RIPDU 1Nhas been renamed RIPDU 2N

The holding pattern over NEKOD has been replaced by the one over waypoint MIVBO (reserved for missed approach procedure). Inbound course: 046°.

Pertanto:

La STAR MIVBO 1N (a discrezione ATC, riservata alle procedure di mancato avvicinamento) sostituisce la STAR NEKOD 1N.

So:

STAR MIVBO 1N (at ATC discretion, reserved for missed approach procedure) replaces STAR NEKOD 1N.

Le STAR per RWY 30 rimangono invariate, ad eccezione della

STAR MIVBO 1S (a discrezione ATC, riservata alle procedure di mancato avvicinamento), che sostituisce la STAR NEKOD 2S:

MIVBO – virare a destra per intercettare e seguire ARC 15 NM BOA DME fino ad attraversare RDL 109 BOA VOR, quindi virare a destra (IAS MAX 210 kt) per il punto ABLEX.

STAR for RWY 30 are unchanged, except for:

STAR MIVBO 1S (at ATC discretion, reserved for missed approach procedure), which replaces STAR NEKOD 2S:

MIVBO – Left turn to follow and intercept ARC 15 NM BOA DME until crossing RDL 109 BOA VOR, then left turn (IAS MAX 210 kt) bound point ABLEX.

MEA: MIVBO – INT RDL 115 BOA VOR/D13 BOA DME, 4000 FT; INT RDL 115 BOA VOR/D13 BOA DME – ABLEX, 3000 FT

Procedure strumentali di Bologna

La carta “STAR NDB” è stata cancellata, a causa della dismissione dell’apparato NDB ‘BOA’.

The chart “STAR NDB” has been cancelled, due to withdrawal of ‘BOA’ NDB ‘ apparatus.

Procedure strumentali di avvicinamento

ILS-Z RWY 12

La declinazione magnetica sulla quale è basata questa carta non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO sostituisce quello basato sul punto NEKOD.

Il circuito d’attesa sul punto EMDUD sostituisce quello basato sul punto ADOLO.

EMDUD diventa IFADOLO diventa FAF

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

The holding pattern over MIVBO replaces the one performed over point NEKOD.

The holding pattern over EMDUD replaces the one performed over point ADOLO.

EMDUD becomes IFADOLO remains FAF

Procedure strumentali di Bologna

ILS-Y RWY 12

La declinazione magnetica sulla quale è basata questa carta non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO sostituisce quello basato sul punto NEKOD.

Le procedure ILS-X RWY 12, NDB RWY 12 e NDB RWY 30 sono state cancellate

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

The holding pattern over MIVBO replaces the one performed over point NEKOD.

ILS-X RWY 12, NDB RWY 12 and NDB RWY 30 procedures has been cancelled.

RNAV GNSS RWY 12

Questa carta è stata elaborata considerando una declinazione magnetica di 3°E, aggiornata al Gennaio 2015.

– le specifiche di navigazione diventano RNP APCH

la procedura non è più DME required.

è stato aggiunto il canale EGNOS

Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO (flyover waypoint) sostituisce quello basato sul punto NEKOD. Specifiche di navigazione RNAV1, rotta inbound 046°.

This chart has been elaborated considering a magnetic variation of 3°E, updated to January 2015.

– navigation performance: RNP APCH

– the procedure is not more “DME REQUIRED”

– EGNOS channel has been added.

– Holding pattern for missed approach procedure based on point MIVBO (flyover waypoint) replaces the one based on point NEKOD. Navigation specification:RNAV 1, inbound course 046°.

Procedure strumentali di Bologna

Il circuito d’attesa basato sul punto EMDUD (flyover waypoint) sostituisce quello basato sul punto ADOLO. Specifiche di navigazione RNAV1, rotta inbound 114°.

– Holding pattern based on point EMDUD (flyover waypoint) replaces the one based on point ADOLO. Navigation specification:RNAV 1, inbound course 114°.

– final course su TR 114° anziché 115°

– EMDUD (IF +2500ft) – PE504 (FAF 2000ft steady) – THR 12 MAPt LNAV only (flyover waypoint) – PE 505 (flyover waypoint) quale punto di inizio virata per il mancato avvicinamento

final course su TR 114° instead of 115°

EMDUD (IF +2500ft) – PE504 (FAF 2000ft steady) – THR 12 MAPt LNAV only (flyover waypoint) – PE 505 (flyover waypoint) as turning point for missed approach procedure.

Procedure strumentali di Bologna

vista in profilo

profile view:

UPDATE del 26 Dicembre 2018:

La variante AIRAC A12/18 modifica la tabella delle minime con l’introduzione di quelle LPV:

AIRAC A12/18 modifies the table of minima, with the insertion of LPV:

 

La MSA è basata sul punto di riferimento aeroportuale

LNAV/VNAV minima replace LPV minima, with OCA (OCH)values unchanged

MinimumSector Altitude is based on aerodrome reference point.

Procedure strumentali di Bologna

Nota: questa procedura, sospesa da molto tempo, dovrebbe così rientrare in uso.

Remark: This procedure, which has been suspended for a long time, should come back into use.

VOR RWY 12

La declinazione magnetica sulla quale è basata questa carta non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

– Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO sostituisce quello basato sul punto NEKOD.

– Il circuito d’attesa basato sul punto EMDUD sostituisce quello basato sul punto ADOLO.

EMDUD diventa IF (D11 BOA DME); ADOLO rimane FAF

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

– Holding pattern for missed approach procedure based on point MIVBO (flyover waypoint) replaces the one based on point NEKOD.

– Holding pattern based on point EMDUD (flyover waypoint) replaces the one based on point ADOLO.

EMDUD becomes IF (D11 BOA DME); ADOLO remains FAF

Procedure strumentali di Bologna

ILS or LOC RWY 30

La declinazione magnetica sulla quale è basata questa carta non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

– Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO sostituisce quello basato sul punto NEKOD.

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

– Holding pattern for missed approach procedure based on point MIVBO (flyover waypoint) replaces the one based on point NEKOD.

RNAV GNSS RWY 30

E’ una carta di nuova pubblicazione, elaborata considerando una declinazione magnetica diE, aggiornata al Gennaio 2015.

le specifiche navigazione sono RNP APCH

Il circuito d’attesa sul punto ABLEX (flyover waypoint durante il circuito) ha specifiche di navigazione RNAV 1 (rotta 294° inbound, 114° outbound).

ABLEX (IF – +3000ft) – TR 294° – PE501 (FAF – 2000ft steady) – THR 30 (MAPt LNAV only, flyover waypoint).

Mancato avvicinamento con virata a destra su PE502 (flyover waypoint, quindi rotta 046° e attesa su MIVBO (+4000ft, flyover waypoint).

This is a new chart, and has been elaborated considering a magnetic variation of 3°E, updated to January 2015.

– navigation performance: RNP APCH

– Holding pattern over ABLEX (flyover waypoint) with navigation specification RNAV 1 (inbound course 294° , outbound course 114°).

– ABLEX (IF – +3000ft) – TR 294° – PE501 (FAF – 2000ft steady) – THR 30 (MAPt LNAV only, flyover waypoint).

Missed approach procedure with right turn on PE502 (flyover waypoint; then track 046° and holding pattern over MIVBO (+4000ft, flyover waypoint) navigation performance RNAV 1

Procedure strumentali di Bologna

Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento è basato sul punto MIVBO (flyover waypoint). Specifiche di navigazione RNAV1, rotta inbound 046°.

Vista in profilo

Profile view:

UPDATE del 26 Dicembre 2018:

La variante AIRAC A12/18 modifica la tabella delle minime con l’introduzione di quelle LPV:

AIRAC A12/18 modifies the table of minima, with the insertion of LPV:

VOR-Z RWY 30 e VOR-Y RWY 30

La declinazione magnetica sulla quale sono basate queste carte non è stata aggiornata, pertanto è ancora ferma al Gennaio 2010 (2°E).

Il circuito d’attesa per il mancato avvicinamento basato sul punto MIVBO sostituisce quello basato sul punto NEKOD.

Magnetic variation has not been updated for this chart (January 2010 – 2°E).

– Holding pattern for missed approach procedure based on point MIVBO (flyover waypoint) replaces the one based on point NEKOD.


SID

Le SID non sono state coinvolte dalle presenti modifiche, eccezion fatta per la cancellazione della carta “Initial climb & SID NDB” a causa della citata dismissione dell’apparato NDB ‘BOA’.

The SID have not been affected by these changes, except for the cancellation of the chart “Initial climb & SID NDB”, due to the aforementioned disposal of ‘BOA’ NDB device. 

UPDATE del 26 Dicembre 2018:

La variante AIRAC A12/18, in vigore dal 3 gennaio 2019, modifica il gradiente minimo di salita come segue:

Salita iniziale SID P-RNAV RWY 12 –  7.3% (445 FT/NM) fino all’attraversamento di 4000ft.

Salita iniziale SID P-RNAV RWY 30 –  7.3% (445 FT/NM) fino all’attraversamento di FL90.

Salita iniziale SID VOR RWY 12 –  7.3% (445 FT/NM) fino all’attraversamento di 4000ft.

Salita iniziale SID VOR RWY 30 –  7.3% (445 FT/NM) fino all’attraversamento di 5000ft.

AIRAC A12/18, in force from January 3, 2019, changes the minimum climb gradient as follow:

Initial Climb SID P-RNAV RWY 12 –  7.3% (445 FT/NM) until passing 4000ft.

Initial Climb SID P-RNAV RWY 30 –  7.3% (445 FT/NM) until passing FL90.

Initial Climb SID VOR RWY 12 –  7.3% (445 FT/NM) until passing 4000ft.

Initial Climb SID VOR RWY 30 –  7.3% (445 FT/NM) until passing 5000ft.

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